Sunday , 17 December 2017 / یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۶
تازه های سایت
خانه » اخبار » داک مپ؛ ابتکاری ویژه از بسیج دانشجویی دانشکده ی پزشکی

داک مپ؛ ابتکاری ویژه از بسیج دانشجویی دانشکده ی پزشکی


بسم الله الرحمن الرحیم
طرح داک مپ (دوره آشنایی کاربردی با مقدمات پزشکی)  طرحی است که به آشنا نمودن دانشجویان ترم اول با مقدمات رشته پزشکی می پردازد. برای شروع هر کاری، دانستن یکسری مقدمات ضروری است. این مقدمات مورد نیاز برای یک دانشجوی ترم اول پزشکی،  با مشورت و همکاری دفتر توسعه آموزش پزشکی (EDO) ، اساتید علوم پایه  و بالین و دانشجویان دغدغه مند از سال های مختلف، جمع آوری شده و در قالب یک بسته ی کامل به شما دانشجویان عزیز ارائه می شود. برخی از این مقدمات در یکسری جلسات و محافل توضیح داده می شود اما چون به صورت یکپارچه و منظم و کامل ارائه نمیگردند، نمیتوانند به طور کامل پاسخگوی تمام نیاز های دانشجو باشند. از طرفی سیستم آموزش پزشکی ما یکسری مشکلات و خلا هایی دارد که برخی از آنها نیازمند تغییرات جدی در سیستم آموزشی است و برخی هم با انجام یکسری اقدامات رفع می گردد. در طرح داک مپ، تمهیداتی برای پر نمودن برخی از این خلا ها هم  اندیشیده شده است.
برای توضیحات بیشتر، برخی از این نیاز ها و مقدمات لازم را به طور مختصر توضیح می دهیم. برخی از دانشجویان ترم اول  پزشکی، ممکن است دید صحیحی نسبت به رشته پزشکی نداشته باشند و صرفا به دلیل وجهه ی اجتماعی آن در بین عوام، این رشته را انتخاب کرده باشند و اگر بعد از ورود به این رشته و تصمیم به گذراندن آن، باز هم دید صحیحی نسبت به آن نداشته باشند، به مشکل برخواهند خورد. از طرفی تفاوت محیط دبیرستان با محیط دانشگاه، باعث یکسری سردرگمی هایی برای دانشجو می گردد که می تواند باعث کندکردن مسیر حرکت او شوند. سردرگمی هایی از قبیل تفاوت دروس و شیوه ی خواندن آن ها، مقرارت و قوانین آموزشی دانشگاه مثل ترم و واحد و مشروطی و ترم تابستانه و  فایده معدل خوب و استریت شدن و شرایط و مزایای آن و… مراتب و مقاطع تحصیلی که طی این هفت سال باید پشت سرگذاشت و برنامه ریزی تحصیلی برای بهتر گذراندن این مقاطع و … . علاوه بر این ها ، هر مسیری خطرات خاص خودش را دارد و چون این مسیر برای یک دانشجوی ترم اولی ناشناخته است، قطعا آشنا نمودن او با این خطرات و مخدوش کننده های تحصیلی برای پرهیز از آنها امری ضروری به نظر می رسد.
از جمله خلا ها و نقایصی که در ابتدا بدان اشاره شد، این است که یک فاصله نسبتا طولانی بین ورود دانشجو به دانشگاه و ورود او به محیط بالین وجود دارد که این خود باعث مشکلاتی می شود. اول اینکه فرد از شناخت تمایل و علاقه قلبی خود به  این رشته باز میماند و این احتمال وجود دارد که بعد از ۴ سال متوجه شود که این رشته و فضای کاری آن در بالین، با روحیات او سازگاری ندارد که این مشکل باعث وارد آمدن صدمه جدی به او می شود. پس آشنایی دانشجو با محیط بالین  و  با برخی از واقعیت های حرفه پزشکی و سختی ها و زیبایی های آن به انتخاب صحیح تر و مصمم تر مسیر کمک می کند.دوم اینکه این فاصله باعث می شود به مرور زمان، از انگیزه ی بالای دانشجو هنگام ورود به  دانشگاه کاسته شود. به صورتی که از حدود ترم سوم صرفا به گرفتن نمره ی قبولی از دروس علوم پایه بسنده می کند به امید اینکه دروس اصلی را در بالین فراخواهد گرفت. غافل از اینکه امروزه دیگر مثل گذشته نیست که پزشکی که صرفا بیماری و علایم و درمان آن را بداند، در اوج باشد و نهایت راه؛ بلکه پزشکی موفق است که بتواند علتی تازه و یا شیوه ی درمانی نو برای بیماری پیدا کند که این خود مستلزم دانستن علوم پایه و یا به عبارتی basic science است. پس داشتن یک دید بالینی برای خواندن دروس علوم پایه، به افزایش کارایی دانشجو در این دوران کمک شایانی می کند. علاوه بر این به نظر می رسد آشنایی دانشجو با یکسری مهارت های عملی ابتدایی مثل ارزیابی علایم حیاتی، گرفتن فشار خون، خواندن برگه آزمایش، تزریق  IMو … به  حفظ انگیزه او در این مدت  کمک می کند.
این دوره به مدت سه روز برگزار می گردد و سعی می کند تا به شکلی کامل به تمام این نیاز ها پاسخ دهد.

درباره‌ی سایبری برادران

یک نظر

  1. سلام و خداقوت.
    خیلی خیلی خوش آمدی والعصر جان…
    به امید توفیق مضاعف و مداوم…
    ممنون از همه عزیزان دانشکده پزشکی…
    به امید حمایت جدی و میدانی همه عزیزان و مسولان از این ابتکار به جا و پر ثمر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد